Publikationen
1981 – 2020
Widholm, Gregor (2020)
“Gustav Mahler und der Wiener Klangstil heute”
In: Musikinstrumente und Musizierpraxis zur Zeit Gustav Mahlers, Band 2, Hrsg. Hartmut Krones, Böhlau Verlag Wien, p. 187-221
Widholm, Gregor (2020)
Das Wiener Horn – ein Instrument des 19. Jahrhunderts als erste Wahl in Orchestern des 21. Jahrhunderts.
In: Das Saxhorn. Edited by Adrian von Steiger, Daniel Allenbach und Martin Skamletz, Edition Argus, Bern. p. 223-244
Widholm, Gregor (2020)
“Silver, gold, platinum – and the sound of the flute II, extended version,”
Online-Veröffentlichung auf Researchgate.net, 13p
Widholm, Gregor (2018)
The Human Brain and how to use it’s Peculiarities for new and better EMP learning Methods. Info booklet for parents.
Hailun Art Education Investment Co. Ltd., Ningbo, China. 14p
Widholm, Gregor (2018)
Dem guten Klang auf der Spur.
In: Hörakustik 11/2018 Median-Verlag, Heidelberg, p. 112-114
Widholm, Gregor (2016)
“The Vienna Horn: Its Acoustics and Playing Technique,”
in: Historic Brass Society Journal (HBSJ) 28, New York, p. 163-178.
Widholm, Gregor (2015)
“Gustav Mahler und der Wiener Klangstil heute”
Online-Veröffentlichung auf Researchgate.net, 30p
Widholm, Gregor (2014)
“Die Orchesterinstrumente,”
in: Musikalische Akustik, edited by Christoph Reuter and Wolfgang Auhagen (Laaber-Verlag, DE) p. 89-125.
Widholm, Gregor (2014)
“Technology in Music Acoustics and Performance Science,”
in: Music and Technologies 2, edited by Darius Kučinskas and Georg Kennaway (Cambridge Scholars Publishing, Cambridge, UK) p. 43-64.
Widholm, Gregor (2012)
“Music Acoustics – A Recent Field Of Research With Roots In Ancient Greece,”
in: Proceedings Online of the 5th Congress of the Alps Adria Acoustics Association (Zadar, Croatia).
Widholm, Gregor (2012)
“Technology in Music Acoustics and Performance Science,”
in: Proceedings of the 2nd International Conference on Music and Technologies Kaunas, Litauen)
Widholm, Gregor (2011)
Antonio Stradivaris “Ex Benvenuti” 1727
edited by Hans Hammerschmied, (IWK Verlag, Vienna, Austria). 65p
Mayer, Alexander; Egger, Rainer, and Widholm, Gregor (2008)
“The influence of braces on the playability of trumpets (abstract),”
in: Proceedings of the Acoustics’08 Paris Conference (Société Française d’Acoustique (SFA), Paris (FR)) p. 3245 (1).
Widholm, Gregor (2008)
BIAS 6 Handbuch
IWK Verlag, 130p
Widholm, Gregor (2008)
BIAS 6 Manual
IWK Verlag, 130p
Mayer, Alexander; Pöcherstorfer, Helga, and Widholm, Gregor (2007)
“Analysis of Bow-Hair Fibres,”
in: Proceedings of the International Symposium on Musical Acoustics, ISMA 2007 (Barcelona, Spain).
Widholm, Gregor (2006)
“Das Wiener Horn – Bindeglied zwischen Naturhorn und modernem Doppelhorn,”
in: Michaelsteiner Konferenzberichte, Band 70: Jagd- und Waldhörner: Geschichte und musikalische Nutzung, edited by Boje E. Hans Schmuhl and Monika Lustig (Wißner Verlag [u.a.], Augsburg (DE)) 70, p. 411-432.
Widholm, Gregor (2005)
“The Vienna Horn – a historic relict successfully used by top orchestras of the 21. century,”
in: Proceedings of the Forum Acusticum Budapest 2005, 4th European Congress on Acoustics (Budapest, HU) p. 441-445.
Widholm, Gregor (2003)
Artikel “Horn,”
in: Österreichisches Musiklexikon (Herausgeber Rudolf Flotzinger, Wien) Band 2, Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, p. 797-800.
Widholm, Gregor and Linortner, Renate (2003)
“Wall material and the sound of the flute,”
in: Proceedings of the First Congress of AAAA and Third Congress of Slovenian Acoustical Society (Mirko Cudina, Portoroz) p. 349-354.
Widholm, Gregor (2002)
“Wiener Spezialitäten. Besonderheiten der Wiener Orchesterinstrumente,”
in: Das Orchester 50(9), p. 25 – 32.
Widholm, Gregor (2002)
“Viennese Sound: Traditional belief or actual reality?,”
in: Musica E Crisi Sonora (edited by Michael Stüve), Firenze, No. 38, p. 101-110.
Widholm, Gregor and Kausel, Wilfried (2002)
Handbuch Optimierer
IWK Verlag, 99p
Widholm, Gregor and Kausel, Wilfried (2002)
The Optimiser Handbook
IWK Verlag, 99p
Widholm, Gregor; Bertsch, Matthias; Kausel, Wilfried, and Linortner, Renate (2001)
“Silver, gold, platinum – and the sound of the flute,”
in: Proceedings of the International Symposium on Musical Acoustics, ISMA 2001, edited by Domenico Stanzial (Perugia) 1, p. 277-280.
Widholm, Gregor; Anglmayer, Paul, and Kausel, Wilfried (2001)
“Open and muted brasses, what happens inside the instrument?,”
in: Proceedings of the ICA Congress (edited by Alippi, Adriano, Rome), p. 330.
Widholm, Gregor (2001)
Einführung in die Psychoakustik. Lernbehelf zur Vorlesung.
IWK Verlag, 90p
Widholm, Gregor (2001)
BIAS 5.1 Manual
IWK Verlag, 110p
Widholm, Gregor (2001)
BIAS 5.1 Handbuch
IWK Verlag, 110p
Widholm, Gregor (2001)
Diagnose und Therapie für Musikinstrumente
in: “Kunstpunkt” der Universität für Musik und darstellende Kunst Wien.
Widholm, Gregor (2000)
“Die naturwissenschaftlichen Gegebenheiten,”
in: Die Violine, edited by Eduard Melkus (Schott Verlag, Mainz) p. 33-43.
Widholm, Gregor (1999)
“Diagnosis and Therapy for Brasses. Measurement, Evaluation and Improvement of the Acoustic Quality of Brass Wind Instruments.,”
in: Proceedings of the 137th Meeting of the ASA and 2nd Convention of the EAA Forum Acusticum, Berlin.
Widholm, Gregor (1999)
“Wiener Klangstil – Was ist das?,”
in: Hornpostille (Erste Gesamttiroler Horngesellschaft, Zirl, Österreich) 3, p. 18-22
Widholm, Gregor (1998)
A Klarinéthoz és a Szopránszaxofonhoz ViszonyítottTárogatóhang
Der Klang des Tarogatos im Vergleich zur Klarinette und zum Sopransaxophon.
In: Musica Pannonica 3, edited by Soltan Falvy and Bernhard Habla, Pannonische Forschungsstelle, Budapest – Oberschützen. p. 33-46.
Widholm, Gregor (1997)
“The Influence of Valve Mechanisms on the Microstructure of Slurs Played with Brass Wind Instruments,”
in: Proceedings of the International Symposium on Musical Acoustics, Edinburgh, ISMA 1997, edited by Arnold Myers (St Alban (UK)) 2, p. 407-412.
Widholm, Gregor (1996)
“Hörner – V. Akustik der Horninstrumente,”
in: MGG – Musik in Geschichte und Gegenwart, edited by Ludwig Finscher, Verlag Bärenreiter Metzler (Kassel / Basel), Sachteil, Bd. 4, p 395-416
Winkler, Werner and Widholm, Gregor (1996)
“BIAS – Blas Instrumenten Analyse System,”
in: 15 Jahre Institut für Wiener Klangstil (1980-1995), edited by Eduard Melkus (IWK Verlag, Wien) p. 95-106.
Widholm, Gregor (1996)
“Saitenforschung”
in: 15 Jahre Institut für Wiener Klangstil (1980-1995), edited by Eduard Melkus (IWK Verlag, Wien) p. 71-74.
Widholm, Gregor and Campidell, Stefan (1996)
“Ventile,”
in: 15 Jahre Institut für Wiener Klangstil (1980-1995), edited by Eduard Melkus (IWK Verlag, Wien) p. 52-60.
Widholm, Gregor (1996)
“Das Wiener Horn,”
in: 15 Jahre Institut für Wiener Klangstil (1980-1995), edited by Eduard Melkus (IWK Verlag, Wien) p. 36-44.
Holmes, Peter; Ahrens, Christian; and Widholm, Gregor (1996)
“Hörner,”
Translation into English (FINSCHER, Ludwig, Kassel/Basel) p. 361-416.
Sonneck, Gerald and Widholm, Gregor (1995)
“On the sound of horns and oboes – typical properties of Viennese orchestras,”
in: Speech – Music – Hearing, Proceedings of the 32nd Czech Conference on Acoustics, Prag 1995, edited by Alois Melka and Jan Stepánek and Zdenek Otcenásek (Prag) p. 139-142.
Campidell, Stefan and Widholm, Gregor (1995)
“The influence of valve mechanism of brass wind instruments on the microstructure of slurs — new results,”
in: Speech – Music – Hearing, Proceedings of the 32nd Czech Conference on Acoustics, Prag 1995, edited by Alois Melka and Jan Stepánek and Zdenek Otcenásek (Prag) p. 87-90.
Widholm, Gregor (1995)
“Brass wind instrument quality measured and evaluated by a new computer system,”
in: Proceedings of the 15th International Congress on Acoustics, ICA 1995, edited by Mike Newman (Trondheim, Norway) III, p. 517-520
Widholm, G. and Winkler, W. (1994)
“Evaluation of musical instrument quality by computer systems. Examples of realisation,”
in: Proceedings of the Stockholm Music Acoustics Conference 1993, SMAC 93 (Stockholm)
p. 560-565.
Widholm, Gregor (1994)
“Computergestützte Messungen an Blasinstrumenten,”
in Fortschritte der Akustik – DAGA 1994.
Widholm, Gregor (1994)
“Die Wiener Oboe als Teil eines spezifischen orchestralen Klangkonzeptes (Musik-Symposium Schloß Schlosshof, 1990),”
in: “Zur Situation der Musiker in Österreich”, edited by Paul W. Fürst (IWK Verlag, Wien)
p. 169-176.
Widholm, Gregor (1994)
“Das Wiener Horn. Sein Klang – seine Spieltechnik (Musik-Symposium Schloß Schlosshof, 1990),”
in “Zur Situation der Musiker in Österreich”, edited by Paul W. Fürst (IWK Verlag, Wien)
p. 99-112
Winkler, W. and Widholm, G. (1994)
“Erfahrungen mit der Kalibrierung eines akustischen Meßkopfes,”
(Österreichische Physikalische Gesellschaft, Innsbruck) p. 120.
Widholm, Gregor (1993)
“BIAS – Ein Computersystem zur Beurteilung der Qualität von Blasinstrumenten,”
in: Instrumentenbau Zeitschrift 7-8/93, Verlag F. Schmitt, Siegburg, p. 45-49.
Winkler, Werner; Bertsch, Matthias, and Widholm, Gregor (1993)
“Erfassung und Verarbeitung der akustischen Parameter von Musikinstrumenten und ihre Korrelation mit der Spielpraxis”
in: ÖPG 1993: Tagungsband der 43. Jahrestagung der Österreichischen Physikalischen Gesellschaft (ÖPG), Graz, p. 123.
Widholm, Gregor (1993)
“Holographie, CAD und Modalanalyse im Dienste der Musik,”
in: Beiträge zur elektronischen Musik, Bd. 2., IEM (Institut für elektronische Musik), Musikhochschule Graz, p. 1-28.
Widholm, Gregor; Winkler Werner (1993)
“Evaluation of musical instrument quality by computer systems. Examples of realization”
In: SMAC 93, Proceedings of theStockholm Music Acoustics Conference 1993, Royal Swedish Academy of Music. p. 45-49
Widholm, Gregor (1993)
“Klanganalyse heute. Ein Bericht zum Stand der Forschung aus der Sicht des Anwenders,”
in: Musik & Jahrbuch der Hochschule für Musik und darstellende Kunst in Wien, edited by SCHWARZ, Helmut, WITASEK, Lisa (Red.), Lücker Verlag, Wien p. 305-343.
Widholm, G. and Winkler, W. (1992)
“Anwendungen rechnergestützter Methoden in der Musizierpraxis,”
in: Proceedings 6th International FASE-CONGRESS 1992 (Zürich) p. 245-248.
Pichler, H.; Widholm, G., and Winkler, W. (1992)
“Rechnergestützte Messung der Parameter von Blechblasinstrumenten,”
in: Proceedings 6th International FASE-CONGRESS 1992 (Zürich) p. 241-244.
Winkler, W.; Widholm, G., and Pichler, H. (1992)
“Simulation von Musikinstrumenten und Musikern,”
in: Proceedings 6th International FASE-CONGRESS 1992 (Zürich) p. 237-240.
Widholm, Gregor (1992)
“Der Einfluß des Instrumentariums auf den Klang der Wiener Philharmoniker, aufgezeigt am Beispiel des Wiener Horns,”
in: Klang und Komponist. Symposium der Wiener Philharmoniker (Kongressbericht, Wien 1990), edited by Otto Biba and Wolfgang Schuster (Tutzing) p. 343-366.
Winkler, Werner; Widholm, Gregor, and Pichler, Heinrich (1992)
“Computer Aided Measurement and Theoretical Models of Interaction of Musicians and Brass Instruments,”
in: 92. AES Convention, NY 3338, AES (AUDIO ENGINEERING SOCIETY), New York.
Widholm, Gregor and Winkler, Werner (1992)
“BIAS – Eine Workstation zur Beurteilung der Qualität von Blechblasinstrumenten und zur Simulation des Regelkreises Musiker – Instrument,”
in: Programm der Jahrestagung der Österreichischen Physikalischen Gesellschaft ÖPG, (Wien) p. 135.
Widholm, Gregor (1992)
“Ein Computer hilft dem Musiker”
In: Österreichische Hochschulzeitung, Bd. 11, VWGO, Wien. p. 14-16
Widholm, Gregor (1991)
“Musikinstrumente auf dem Prüfstand – Aktuelle Methoden zur Erfassung und Beurteilung der Qualität von Musikinstrumenten,”
in: Programm der Jahrestagung der Österreichischen Physikalischen Gesellschaft ÖPG (Graz) p. 98.
Widholm, Gregor (1990)
“Rechnergestützte Untersuchungen zum Wiener Orchesterklang,”
in: Fortschritte der Akustik – DAGA 1990 (Bad Honnef) A, p. 595-598.
Widholm, Gregor (1990)
“Die Akustik des Naturhorns und ihre Auswirkung auf Spieltechnik und Klang,”
in: Basler Jahrbuch zur Aufführungspraxis (Basel).
Widholm, Gregor (1990)
“Wiener Orchesterklang – mit den Ohren des Computers,”
in: CLARINO Vol. 7, p. 8-10 und Vol.8, p. 17-19. Verlag Obermayr, Buchloe, Germany
Widholm, Gregor (1990)
“Wiener Orchesterklang — mit den Ohren des Computers,”
in: Salzburger Nachrichten SN, 5. Jänner 1990.
Widholm, Gregor; Nagy, Michael; Hrsg. (1990)
“Das Instrumentalspiel. Bericht vom Internationalen Symposium in Wien”
Verlag Doblinger, Wien. 330p
Widholm, Gregor (1990)
“The Sound-Characteristics of the Vienna Philharmonic Orchestra Investigated with Digital Measuring Methods,”
AES (AUDIO ENGINEERING SOCIETY, New York).
Widholm, Gregor and Pichler, Heinrich (1989)
“Computer-aided research on brasswind instrument quality and interaction between musician and instrument,”
in: Proceedings of the International Symposium on Musical Acoustics, ISMA Catgut Society, Mittenwald,1989 (Montclair/NJ) p. 111.
Widholm, Gregor (1989)
Spieltechnische Aspekte der computerunterstützten Qualitätsbeurteilung von Blechblasinstrumenten,
in: Proceedings of the 13th International Congress on Acoustics, ICA 1989, edited by Peter Pravica and Gordana Drakulic and Bojana Totic (Sava Centar, Novi Beograd) 3, p. 69-74.
Widholm, Gregor (1989)
Akustik und spieltechnische Besonderheiten des Wiener Horns.
in: Das Instrumentalspiel. Beiträge zur Akustik der Musikinstrumente, Medizinische und Psychologische Aspekte des Musizierens., edited by Gregor Widholm and Michael Nagy (Wien-München) p. 157-184.
Widholm, Gregor; Pichler, Heinrich, and Ossmann, Thomas (1989)
Computerunterstützte Qualitätsbeurteilung von Blechblasinstrumenten und Simulation der Interaktion Musiker-Instrument,
in: Proceedings of the 28th Conference of Physiological Acoustics, Psychoacoustics, Acoustics of Music and Speech, Strbské Pleso. (Czechosl. Scient. & Techn. Society, Prag) p. 351-354.
Widholm, Gregor (1989)
“The microstructure of slurs on brass wind instruments depending on the type of valves,”
in: Proceedings of the 28th Conference of Physiological Acoustics, Psychoacoustics, Acoustics of Music and Speech, Strbské Pleso. (Czechosl. Scient. & Techn. Society, Prag), p. 347-350
Widholm, Gregor; Pichler, Heinrich, and Ossmann, Thomas (1989)
“BIAS – A Computer Aided Test System for Brass Instruments,”
in: Preprint No. 2834 of the 89. AES Convention New York City, AES (AUDIO ENGINEERING SOCIETY), New York.
Widholm, Gregor (1987)
“Klangliche Besonderheiten der Hörner zur Zeit Mozarts im Verhältnis zu modernen Hörnern,”
in: Mozartjahrbuch 1987, Internationale Stiftung Mozarteum. (Salzburg) p. 153-179.
Widholm, Gregor and Sonneck, Gerald (1987)
“Dokumentation und Analyse der Besonderheiten des Wiener Orchesterklanges auf naturwissenschaftlicher Ebene – am Beispiel Horn. [Endbericht des Projektes P 5467 (FWF)],” 160p.
Widholm, Gregor and Sonneck, Gerald (1987)
“Wiener Horn versus Doppelhorn,”
in: WWF-Blätter, Verlag Wiener Waldhornverein, p. 92.
Pichler, H.; Dum, H., and Widholm, G. (1986)
“Mikroprozessorengesteuertes Meßsystem für den Test von Blechblasinstrumenten,”
in: Bericht zur 14. Tonmeistertagung in München. (Bildungswerk des Verbandes Dt. Tonmeister (VDT)) Verlag K.G.Saur. p. 366-376.
Widholm, Gregor (1986)
Die physikalischen und psychoakustischen Grundlagen des Instrumentalspiels. [Wissenschaftliche Hausarbeit]
Hochschule für Musik und darstellende Kunst Wien
Widholm, Gregor (1983)
“Untersuchungen zum Wiener Klangstil,”
in: Österreichische Musikzeitschrift 1983/1, Verlag Lafite, Wien, p 18-27.
Widholm, Gregor (1983)
“Der kleine Unterschied,”
in: HiFi Stereophonie Nr. 10/1983, Verlag G. Braun, Karlsruhe. p. 1086-1089
Widholm, Gregor (1983)
“Messmethoden zur objektiven Beurteilung von Blechblasinstrumenten”
in: Alta Musica Bd. 8, Verlag Hans Schneider, Tutzing. P. 129-147.
Widholm, Gregor (1983)
“Untersuchungen zum Wiener Klangstil,”
in: Proceedings oft he Acoustic Congress (Czechosl. Scient. & Techn. Society, Hradec Králové) p. 107-112
Widholm, Gregor (1982)
“Bibliographie über physikalische Grundlagen und klangliche Eigenschaften der Orchesterinstrumente. Teil 1: Die Blechblasinstrumente,”
Hochschule für Musik und darstellende Kunst, Wien.
Widholm, Gregor (1981)
“Dokumentation des Wiener Klangstils,”
in: Katalog der 2. Österreichischen Wissenschaftsmesse, Wien, p. 52-54.